مقالات

کنتاکتور

کنتاکتور چیست؟
در آزمایش نیمه هادی، کنتاکتور ( contactor ) همچنین می تواند به سوکت خاصی اشاره کند که به دستگاه تحت آزمایش متصل می شود. در فرایند صنایع ، کنتاکتور یک مجرا است که در آن دو جریان، مانند هوا و مایع، تعامل دارند.

کنتاکتور، یک سوئیچ (رله) الکتریکی کنترل شده است که برای تعویض مدار الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. یک کنتاکتور به طور معمول توسط یک مدار کنترل می شود که دارای انرژی و توان بسیار پایین تر از مدار سوئیچ است، مانند یک الکترومغناطیسی کویل 24 ولت که سوئیچ موتور 230 ولت را کنترل می کند.

کنتاکتور در اشکال مختلف با ظرفیت ها و ویژگی های مختلفی وجود دارد. بر خلاف مدار، یک کنتاکتور در نظر گرفته شده برای قطع جریان مدار کوتاه است. رنج کنتاکتور از آنهایی هستند که جریان شارهای چندین آمپر به هزار آمپر و 24 ولت را به چند کیلووات متصل می کنند. اندازه فیزیکی انواع کنتاکتور از یک دستگاه خیلی کوچک که به راحتی با یک دست بلند می شود تا دستگاه های بزرگ که از هر طرف یک متر می باشد طبقه بندی می شوند.
انواع کنتاکتور برای کنترل موتورهای الکتریکی، روشنایی، گرمایش، بانک خازن، اپراتور حرارتی و سایر بارهای الکتریکی استفاده می شوند.

یک کنتاکتور دارای سه جزء است. اتصالات، جریان هایی هستند که بخشی از کنتاکتور را انتقال می دهند. این شامل اطلاعات اتصال توان، اتصالات کمکی، و چشمه های اتصال می باشند. الکترومغناطیسی (یا “کویل”) نیروی محرکه برای بستن اتصالات را فراهم می کند. محفظه قابی است که اتصالات و الکترومغناطیس را در خود جای می دهد . این محفظه ها از مواد عایق مانند باکالیت، نایلون 6 و ثرمستنج برای حفاظت و عایق کردن اتصالات و ارائه درجه و میزانی برای محافظت از فرد از تماس با اتصالات فراهم می کند. کنتاکتورهای با قاب باز ممکن است محظه بیشتری برای حفاظت در مقابل گرد و غبار ، روغن و خطر انفجار و هوا داشته باشند.

جهت مشاهده دیگر مقالات پیمان الکتریک اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *