مقالات

انواع منبع تغذیه

منبع تغذیه چیست؟

منبع تغذیه یک دستگاه الکترونیکی است که قدرت الکتریکی را به بار الکتریکی تبدیل می کند. عملکرد اولیه منبع تغذیه، تبدیل انرژی الکتریکی به یک دیگر است. در نتیجه، منبع تغذیه گاهی اوقات به عنوان تبدیل کننده برق نیز نامیده می شود. برخی منبع تغذیه ها دستگاه های جداگانه و مستقل هستند، در حالیکه دستگاه های دیگر بزرگتر هستند. نمونه هایی از این دستگاه شامل منابع برق موجود در رایانه های رومیزی و دستگاه های الکترونیکی مصرفی هستند.

هر منبع تغذیه باید انرژی مورد نیاز خود را به بار خود و همچنین هرگونه انرژی مصرفی در هنگام انجام این کار را از یک منبع انرژی دریافت کند. بسته به طراحی منبع تغذیه، این دستگاه ممکن است انرژی را از انواع مختلفی از منابع انرژی، از جمله سیستم های انتقال انرژی الکتریکی، دستگاه های ذخیره سازی انرژی از جمله در باتری ها و سلول های سوختی، سیستم های الکترومکانیکی مانند ژنراتور و آلترناتور، مبدل انرژی خورشیدی، و یا منبع تغذیه دیگر به دست آورد.

همه منابع تغذیه دارای یک ورودی انرژی هستند که انرژی را از منبع انرژی دریافت می کنند و یک خروجی انرژی که انرژی را به بار تحویل می دهد. در اکثر منابع تغذیه، ورودی و خروجی برق متشکل از اتصالات الکتریکی یا اتصالات مدار سختی است، اگرچه برخی از منابع تغذیه انرژی بی سیم را به جای اتصالات گالوانیکی برای ورود یا خروجی برق استفاده می کنند، بعضی از آنها برای نظارت و کنترل خارجی دارای انواع دیگری از ورودی ها و خروجی ها نیز هستند.

انواع دسته بندی منبع تغذیه :

منبع تغذیه DC

منبع تغذیه DC ، ولتاژ دائمی DC را به بار خود متصل می کند. منبع تغذیه DC بسته به طراحی خود، ممکن است از یک منبع DC یا یک منبع AC مانند برق انرژی خود را بدست آورد.

منبع تغذیه AC

منبع تغذیه AC به طور معمول ولتاژ را از یک منبع برق دیود (منبع تغذیه) می گیرد و آن را به ولتاژ مورد نظر کاهش می دهد. بعضی از فیلترینگ ها نیز در این شرایط ممکن است رخ دهند.

در استفاده مدرن، منابع تغذیه AC را می توان به سیستم های تک فاز و سه فاز تقسیم کرد. “تفاوت اصلی بین قدرت تک فاز و سه فاز “ AC انتقال مداوم است. منبع تغذیه AC همچنین می تواند برای تغییر فرکانس و همچنین ولتاژ مورد استفاده قرار گیرد، آنها اغلب توسط تولید کنندگان برای بررسی مناسب بودن محصولات خود برای استفاده در کشورهای دیگر استفاده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *