مقالات

موتور براشلس

موتورهای براش لس DC یا BLDC که به عنوان موتور الکترونیکی کموتاتور، موتورهای سنکرون AC یا سرووموتور DC نیز شناخته شده اند، به دلیل “کاربرد موثر، عمر طولانی، تحویل گشتاور صاف، و بهره برداری با سرعت بالایی که دارند به طور فزاینده ای جایگزین موتور DC براش شده اند .

با این حال، در گذشته، با توجه به هزینه های اضافی کنترل کننده موتورهای مختلط که برای راه اندازی این موتورها ضروری بود محدود شده بودند.

با این حال، هزینه های کنترل پرطرفدار شده رو به پایین در سال های اخیر به طوری که استفاده از موتورهای DC بدون جاروبک (موتور براشلس) در حال افزایش است و انتظار می رود رو به رشد باشد. در حالی که موتورهای BLDC در صنعت خودرو، تهویه مطبوع، الکترونیک، کامپیوتر، نیمه هادی و صنایع پزشکی با موفقیت استفاده می شدند، آنها به مدت طولانی در کاربردهای صنعتی از قبیل محرک ها، ماشین آلات CNC ، ربات های صنعتی، درایوهای اکسترودر استفاده شده اند.

یک موتور الکتریکی DC براشلس (موتور BLDC یا موتور BL) ، همچنین به عنوان موتور الکترونیکی تعویض شده   ECM  یا EC موتور  و موتورهای DC همزمان شناخته می شود، موتورهای سنکرونی هستند که از طریق برق DC توسط یک منبع تغذیه به مبدل متصل شده اند که جریان الکتریکی AC    برای به کار انداختن هر فاز از موتور را از طریق کنترل کننده حلقه بسته تولید می کند. کنترل کننده پالس های جریان را به سیم پیچ های موتور می دهد که سرعت و گشتاور موتور را کنترل می کنند.

ساخت سیستم موتور براش لس معمولا شبیه به یک موتور همگام مغناطیسی دائمی (PMSM) می باشد، اما می تواند یک موتور با مقاومت مغناطیسی  سوئیچ شده یا یک موتور القایی (نامتقارن) باشد.

یکی از تولیدکنندگان بزرگ موتور براشلس شرکت مکسون  maxon motor است که پیمان الکتریک تامین کننده انواع موتور brushless های آن می باشد.

مزایای استفاده از موتور براش لس بر موتورهای مسطح، نسبت قدرت به وزن، سرعت بالا و کنترل الکترونیکی است. موتورهای براش لس ، برنامه های کاربردی را در مکان هایی مانند وسایل جانبی کامپیوتر (دیسک های درایو، پرینترها)، ابزارهای قدرت دستی و وسایل نقلیه اعم از هواپیما تا خودرو استفاده می کنند.

ویژگی موتور براشلس :

علی رغم نیاز به یک کنترل کننده موتور مختلط ، سادگی ساخت و ساز موتور BLDC مزایای ذاتی و کاربردهای مفیدی دارد که توسط موتورهای DC به دلیل اینرسی پایین، گشتاور بالا و محدوده سرعت بسیار گسترده ارائه نمی شود.

موتورهای BLDC در 3 پیکربندی داخل و خارج با روتور شامل آرایه ای از آهنرباهای دائمی و آرماتور ثابت که توسط کنترل کننده کموتاتور الکترونیکی محرک ،اتلاف حرارت بهتر، بهبود بهره وری و تراکم قدرت بیشتری از موتور DC براش (Brush motor) دارند.

کاربردهای موتور DC:

موتورهای براش لس DC ( brushless maxon motor ) برای کاربردهای صنعتی در درجه اول در سروو، تحریک، تثبیت موقعیت و برنامه های کاربردی که در آن سرعت متغیر کنترل حرکت دقیق و بهره برداری پایدار برای بهره برداری رضایت بخش از تولید یا فرایند صنعتی حیاتی می باشد استفاده می شود.

موتورهای براش لس ( brushless motor ) معمولأ در مصارف زیر کاربرد دارد:

• موتورهای خطی

• سروو موتور

• مهندسی صنایع

• هوافضا

• سیستم های کنترل حرکت

• سیستم های تحریک

• محرک برای روبات های صنعتی

• موتور درایو اکسترودر

• رباتیک

• درایوهای تغذیه برای ابزار و ماشین آلات CNC

در شکل زیر می توانید نمونه هایی از موتور براشلس ( Brushless DC motor ) را مشاهده نمایید

لیست محصولات موتور براشلس

برای خرید محصولات موتور براشلس بر روی شماره های زیر کلیک نمایید.

33992998 21 0098
33993009 21 0098

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *