مقالات

ولتاژ گام چیست؟

ولتاژ گام ( step voltage ) چیست؟

ولتاژ گام (Step voltage) ، ولتاژ بین پای یک فرد ایستاده در نزدیکی یک جسم پر انرژی در زمین است. ولتاژ گام برابر با اختلاف ولتاژ، با توجه به منحنی توزیع ولتاژ، بین دو نقطه در فاصله های مختلف از “الکترود” می باشد.

در مهندسی برق، زمانی که یک جریان بزرگ به زمین از طریق امپدانس شبکه زمین متصل می شود، افزایش نیروی زمین (EPR) که افزایش پتانسیل زمین (GPR) نیز نامیده می شود را، به وجود می آورد . پتانسیل نسبت به یک نقطه دور در زمین بالاترین نقطه ای است که در حال حاضر به زمین وارد می شود و با فاصله از منبع کاهش می یابد. افزایش پتانسیل زمین یک نگرانی در طراحی پست های برق است زیرا پانسیل بالا ممکن است به افراد یا تجهیزات آسیب برساند.


تغییر ولتاژ بیش از حد (potential gradient) ممکن است به میزان زیاد باشد که یک فرد می تواند به علت ولتاژ بین دو فوت یا بین فاصله ای که فرد ایستاده و یک شیء فلزی ایجاد می شود، آسیب ببیند. هر جسم رسانایی که به سطح زمین متصل می شود ، مانند سیم تلفن، ریل، نرده ها یا لوله های فلزی، ممکن است بدلیل پتانسیل زمین در ایستگاه انرژی بگیرد. این انتقال پتانسیل برای افراد و تجهیزات خارج از ایستگاه خطرناک می باشد.

همچنین جهت مشاهده مقالات دیگر پیمان الکتریک اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *