مقالات

ترایاک (TRIAC) چیست | تفاوت تریاک با تریستور

بر خلاف تریستور ، تریاک یک سوئیچ دو طرفه است که می تواند جریان را از دو طرف عبور دهد. همچنین تریستور سه پایه دارد.

در حقیقت ، می توان گفت تریاک  Triac معادل دو تریستور موازی است که بر روی یکدیگر به صورت وارونه نصب شده اند ، به همین دلیل به ترایاک Triac ، یک تریستور دو طرفه یا تریستور دو جهته گفته می شود.

تریاک برای چه استفاده می شود؟

تریاک اجزای الکترونیکی است که به طور گسترده ای در برنامه های کنترل قدرت AC استفاده می شود. آنها قادر به تغییر ولتاژ بالا و سطح بالای جریان و بیش از هر دو این موارد ، قادر به تولید شکل موج AC هستند. این ویژگی باعث می شود که مدارهای triac برای استفاده در کاربردهای مختلف در مواردی که به سوئیچینگ برق نیاز است ، ایده آل باشد.

چگونه ترایاک را انتخاب کنم؟

“triac را بر اساس ولتاژ خط مورد استفاده ، جریان بار و نوع بار انتخاب کنید. از آنجا که اوج ولتاژ یک خط 120 ولت الی 170 ولت AC است ، شما می توانید یک دستگاه 200 ولت را انتخاب کنید. اگر این وسیله در یک محیط صنعتی با سر و صدا از نظر الکتریکی استفاده می شود ، باید از یک دستگاه 400 ولت استفاده شود.

تریاک و تریستور های ساخت شرکت سمیکرون SEMIKRON از کیفیت بالایی برخوردار هستند که در رنج های ولتاژی مختلف ارائه می شوند.

برای خرید تریاک و تریستور سمیکرون با ما تماس بگیرید.

33993055 21 98+ – 33999193 21 98+

واتس آپ : 09127701494

تريستور چيست ؟


یک نیمه‌رسانای قدرت است و به صورت یک قطعهٔ چهار لایه‌ای P-N-P-N ايجاد می‌شود. تریستورها ۳ ترمينال آند، کاتد و گیت دارا مي باشند. پایهٔ آند با A، کاتد با K و گیت (دروازه) با G مي توان شناخته ‌شوند که از این میان آند و کاتد به مدار قدرت متصل می‌شوند و گیت جریان کمتری دارد SCR. ها در دو حالت پایدار روشن و خاموش مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.
كاربرد تريستور :
تريستورها اغلب در منابع تغذيه POWER SUPPLY شارژر CHARGER و UPS و كوره هاي القايي و دستگاه جوش و اينورتراستفاده مي گردد.

در ادامه به کاربرد تریستور که یکسو کننده جریان می باشد، پرداخته ایم.

کاربرد تریستور

برد مدار فرمان برای تریستورها و دیسک های دوگانه ، موجب کنترل زاویه آتش از صفر تا 180 درجه می شود که در نتیجه می توان در دستگاه های جوش آنها را نصب کرده و استفاده کرد.

یکی از مدل های تریستور ،  تریستورهای کنترل فاز(SCR) هستند که در ادامه به توضیحاتی درباره انها می پردازیم.

این قطعه (تریستور SCR) به عنوان کلید استفاده می شود. عملکرد این کلید به این صورت است که در طولانی مدت دارای هیچ حرکت مکانیکی نیست.

تریستور دارای سه پین به نام های (آند) و کاتد (k) و دروازه ( g) است.

پایه های آند و کاتد در واقع دو انتهای یک کلید هستند و پایه دروازه به عنوان واشر کلیدی عمل می کند که برای قطع و وصل مجدد جریان الکتریکی استفاده می شود. تریستور  SCRفقط می تواند جریان الکتریکی را از یک طرف هدایت کند. این بدان معنی است که آند همیشه باید در سمت مثبت باشد و کاتد در سمت منفی.

لازم به ذکر است که اگر از تریستور در ولتاژ AC استفاده شود ، فقط از نیمی از چرخه عبور می کند. این قسمت در واقع یک کلید است که دقیقاً مانند یک کلید عادی در طول DC عمل می کند و مانند جریان عادی در جریان های AC عمل نمی کند.

لیست محصولات دوبل تریستور پیمان الکتریک

برای خرید محصولات تریستور scr بر روی شماره های زیر کلیک نمایید.

33992998 21 0098
33993009 21 0098

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *