مقالات

دیود رکتیفایر چیست؟

رکتیفایر یا یکسو کننده  (rectifier ) یک وسیله الکتریکی است که جریان متناوب (AC) که به صورت دوره ای جهت را معکوس می کند ، به جریان مستقیم (DC) تبدیل می کند و فقط در یک جهت جریان می یابد. رکتیفایر ها دارای انواع مختلفی شامل دیود رکتیفایر، رکتیفایر IGBT ، رکتیفایر تریستور و رکتیفایر IGBT+Diode می باشند.

اطلاعات دیود رکتیفایر SKKT57/16E سمیکرون را از لینک آن ببینید.

دیود رکتیفایر

دیود رکتیفایر (یکسو کننده) وظیفه تبدیل جریان متناوب (AC) به جریان مستقیم (DC) را بر عهد ه دارد. این دستگاه فقط جریان یک طرفه شارژ الکتریکی را امکان پذیر می کند. همانطور که مشاهده می کنید، این دقیقاً همان کاری است که یک دیود نیمه هادی انجام می دهد. ساده ترین نوع مدار رکتیفایر یا یکسوساز ، دیود رکتیفایر نیم موج است و تنها به نیمی از شکل موج AC اجازه می دهد تا از بار عبور کند.

اطلاعات دیود پیچی را از لینک آن ببینید.

چرا از تریستورها در رکتیفایر های قدرت بالا استفاده می شود؟

شبکه های برق دارای برق به عنوان AC (جریان متناوب) هستند ، اما برخی از برنامه های کلیدی مانند شارژ باتری وسیله نقلیه الکتریکی و سیستم های حمل و نقل Light Rail برای کارآیی اقتصادی و کارآمد به DC (جریان مستقیم) احتیاج دارند. به عنوان مثال ، سیستم های ولتاژ استاندارد DC استاندارد ، بطور اسمی در ولتاژهای 600 ولت ، 750 ولت ، 1500 ولت و 3000 ولت فعالیت می کنند ، اما شبکه برق ، ولتاژ AC بسیار بالاتری را فراهم می کند.

تجهیزات ردیابی برای پوشش شبکه برق از DC به DC با استفاده از ترانسفورماتورها و یکسو کننده ها استفاده می شود. به طور کلی ، برخی از برنامه ها فقط برای تأمین منبع ثابت، جریان DC نیاز دارند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به کنترل داشته باشند تا بتوانند خروجی را در برابر نوسانات تقاضا تنظیم کنند. این نیاز به کنترل ، دلیل اصلی استفاده از تریستورها در مدارهای یکسو کننده یا دیود رکتیفایر است.

تفاوت دیود رکتیفایر سه فاز و دیود رکتیفایر تک فاز

دیود رکتیفایر سه فاز یا یکسو کننده های سه فاز (Three-phase rectifiers ) ، ولتاژ خروجی متوسط بالاتری را در مقایسه با دیود رکتیفایر تک فاز یا یکسو کننده های تک فاز فراهم می کنند. برای دیود رکتیفایر سه فاز (یکسو کننده های سه فاز) ، ما نمی توانیم از تنظیم جریان بالادست از رکتیفایر یا یکسو کننده استفاده کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که جریانهای ورودی سینوسی هستند. دلیل این امر ساده است: فواصل انتقال دیودهای مرتبط با هر فاز فقط دو سوم دوره شبکه را پوشش می دهد.

رکتیفایر های صنعتی (Industrial Rectifiers  ) برای تبدیل انرژی AC به برق DC برای بسیاری از کاربردهای مختلف و استفاده از دیودهای سیلیکون برای برنامه های کنترل نشده و تریستورهای کنترل شده استفاده می شوند. رکتیفایرهای صنعتی می توانند با استفاده از برج خنک کننده ، هوا را خنک کنند ، هوای اجباری (با استفاده از دمنده) یا آب ، خنک شوند و معمولاً بر روی سیستم ها نصب شوند.

انواع دیود پیچی و دیود رکتیفایر سمیکرون :

دیود پیچی 45 آمپر skn45 , skr45 semikron / دیود رکتیفایر 45 آمپری

دیود پیچی 20 آمپر skn20 , skr20 semikron / دیود رکتیفایر 20 آمپری

دیود پیچی 240 آمپر skn240 , skr240 semikron / دیود رکتیفایر 240 آمپری

دیود پیچی 26 آمپر skn26 , skr26 semikron / دیود رکتیفایر 26 آمپری

دیود پیچی 130 آمپر skn130 , skr130 semikron / دیود رکتیفایر 130 آمپری

دیود پیچی 100 آمپر skn100 , skr100 semikron / دیود رکتیفایر 100 آمپری

دیود پیچی 70 آمپر skn70 , skr70 semikron / دیود رکتیفایر 70 آمپری

دیود پیچی 320 آمپر skn320 , skr320 semikron / دیود رکتیفایر 320 آمپری

منابع: 

https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/three-phase-rectifier

برای خرید دیود رکتیفایر بر روی شماره های زیر کلیک نمایید.

33992998 21 0098 
33993009 21 0098

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *